tisdag 13 oktober 2009

gula löv utanför mitt fönster

Det sägs att en man för länge sedan förde anteckningar från ett källarfönster.

Många sagor berättar för oss om vackra prinsessor som blev instängda i höga torn - de förde inte anteckningar, det gör inte prinsessor.

Jag har ett fönster, och utanför det står en grupp björkar. Jag anstränger mig verkligen för att hitta ett grönt blad, men inser sen att alla har blivit gula.

Bredvid björken står en gammal bil med trasiga vindrutetorkare. Det är en speciell bil - den åker nämnligen alltid några kilometer för snabbt.

Jag sitter vid mitt fönster, och jag för någonting som kan liknas vid anteckningar. Är jag därför likvärdig med mannen i källaren?

Snart går bussen in till stan. Där väntar cigaretter, och kanske godis - om man har tur.

1 kommentar: